Fondată în anul 2000, la inițiativa Federației Mondiale a Inimii (FMI), Ziua Mondială a Inimii este marcată în fiecare an, la 29 septembrie și constituie cea mai mare platformă din lume pentru creșterea gradului de conștientizare cu privire la bolile cardiovasculare, inclusiv bolile de inimă și accidentul vascular cerebral.

     În data de 29 septembrie vor fi organizate un șir de activități și evenimente în întreaga lume pentru a sporirii nivelul de cunoștințele despre prevenirea mortalității premature cauzată de bolile cardiovasculare.
Populația din întreaga lumii sunt îndemnați să fie Eroii Inimii, făcând o promisiune din inimă celor care-i iubesc și de care le pasă: o promisiune de a mânca mai sănătos, de a deveni mai activ, de a renunța la fumat. O simplă promisiune ... pentru inima mea, pentru inima ta, pentru toate inimile noastre.

     În Republica Moldova bolile cardiovasculare (BCV) se plasează constant pe primul loc printre cauzele de deces și reprezintă circa 58% din totalul deceselor înregistrate la nivel național, acest nivel rămânând stabil înalt pe parcursul ultimelor două decenii.
Astfel, pe parcursul anului 2019 în R. Moldova de afecţiuni al aparatului circulator au decedat 21603 de persoane. În structura deceselor cauzate de bolile sistemului cardiovascular (circulator) predomină: cardiopatia ischemică (52,6%, 11365 persoane), bolile cerebro-vasculare (24,3%, 5227 persoane), infarctul miocardic acut (8,7%,1885 persoane), cardiopatia hipertensivă (9,8%, 2126 persoane).
Bolile cardiovasculare, inclusiv bolile de inimă și accidentul vascular cerebral (AVC), sunt principala cauză a morții din lume, care revendică 17,9 milioane de vieți în fiecare an. Se estimează că către anul 2030, această cifra va atinge 23 de milioane de viați curmate.

     Ziua Mondială a Inimii întruchipează o campanie globală în care cardiologii, chirurgii cardiovasculari, medicii de familie, pacienții și membrii familiei lor, instituțiile de învățământ, precum și cetățenii pot lua parte la organizarea activităților, care vizează promovarea unei sănătăți cardiovasculare mai bune. Scopul evenimentului este de a asigura echitatea sănătății inimii pentru toți, să creăm o comunitate globală de Eroi ai Inimii - oameni din toate domeniile, care acționează acum pentru a trăi mai mult, mai bine, mai sănătos pentru inima sa.

     Trăiește făcând o promisiune:
O promisiune pentru familiile noastre: să gătească și să mănânce mai sănătos.
O promisiune pentru copiii noștri: să facă mai multă mișcare și să-i ajutăm să fie mai activi, să spună - nu fumatului și să-i ajute pe cei dragi să abandoneze acest viciu.
O promisiune ca profesionist în domeniul sănătății: pentru a ajuta pacienții să renunțe la fumat și să-și scadă nivelul colesterolului.
O promisiune în calitate de factor de decizie: pentru susținerea politicilor care promovează inimile sănătoase.
O promisiune ca angajator: să investească în locuri de muncă sănătoase pentru inimă.
O promisiune simplă ... pentru INIMA MEA, pentru INIMA TA, pentru TOATE INIMILE NOASTRE.
Bolile cardiovasculare sunt astăzi cel mai mare și de temut ucigaș din lume. Însă, făcând doar câteva modificări minore în viața noastră, putem reduce riscul de boli cardiovasculare și accident vascular cerebral, precum și îmbunătăți calitatea vieții, astfel promovând un bun exemplu pentru generațiile viitoare.
     Mesajele cheie:
1. Ziua Mondială a Inimii este o sursă de inspirație pentru toată lumea să-și schimbe comportamentul și să-și îmbunătățească sănătatea inimii. Să răspândim mesajul despre modul în care putem combate mortalitatea prematură cauzată de BCV, ucigașul numărul unu din lume.
2. Inimă sănătoasă este bună pentru inima mea, pentru inima ta, pentru TOATE INIMILE noastre. Modificările minime a modului de viață pot face o diferență puternică pentru sănătatea inimii noastre: 30 de minute de activitate fizică pe zi, renunțarea la fumat și consumul alimentelor sănătoase, pot ajuta la prevenirea bolilor de inimă și a accidentului vascular cerebral. Prin schimbul de cunoștințe, ne putem inspira reciproc pentru a deveni mai sănătoși.
3. Toți avem un rol și, colaborând, putem ajuta oamenii să trăiască vieți mai lungi, mai bune și mai sănătoase. 80% dintre decesele premature, cauzate de BCV pot fi evitate, dacă sunt controlați cei patru factori principali de risc - consumul de tutun, dieta nesănătoasă, inactivitatea fizică și consumul nociv de alcool.
4. Povara bolilor cardiovasculare poate fi redusă. Dar trebuie să acționăm cu toții acum. Persoanele fizice trebuie să-și asume controlul asupra propriei sănătăți a inimii prin înțelegerea riscului propriu și a familiilor lor de a face BCV. Guvernele și ministerele sănătății trebuie să înțeleagă cu exactitate amploarea problemei și să se implice prin investiții în supravegherea și monitorizarea bolilor cardiovasculare.
     Factori de risc cardiovascular
Există mulți factori de risc asociați cu boli de inimă și accident vascular cerebral.
Unii factori de risc, cum ar fi istoricul familial, nu pot fi modificați, în timp ce alți factori de risc, precum hipertensiunea arterială, pot fi modificați prin tratament.
Factorii de risc modificabili includ:
• Inactivitate fizică.
• Alimentația nesănătoasă.
• Creșterea tensiunii arteriale.
• Consumul de tutun.
• Colesterolul mărit.
• Obezitatea și excesul de greutate.

Factorii de risc nemodificabili includ:
• Istoric familial.
• Diabet zaharat.
Alți factori de risc nemodificabili obișnuiți includ:
• Vârsta: îmbătrânirea este un factor de risc pentru BCV; riscul de accident vascular cerebral se dublează la fiecare deceniu după vârsta de 55 de ani.
• Sex: bărbații sunt la un risc mai mare de boli de inima decât femeile în pre-menopauză. Dar odată cu menopauza, riscurile devin egale.
• Etnicitate: originea etnică joacă un rol. Persoanele cu origini africane sau asiatice sunt la riscuri mai mari de a dezvolta BCV decât alte grupuri rasiale.
• Starea social-economică: sărăcia mărește riscul de boală de inimă și accident vascular cerebral. O viață cronic stresantă, izolarea socială, anxietatea și depresia
crește riscul BCV.

Povara bolilor cardiovasculare poate fi redusă, însă pentru asta trebuie să acționăm cu toții acum:
• Persoanele fizice trebuie să își asume controlul propriei sănătăți a inimii, prin înțelegerea riscului propriu, al familiilor lor, și acționând pentru a îmbunătăți acest control.
• Guvernele și ministerele sănătății trebuie să înțeleagă cu exactitate amploarea problemei prin investiții în supravegherea și monitorizarea bolilor cardiovasculare.
• Țările trebuie, de asemenea, să pună în aplicare intervenții la nivelul întregii populații, pentru a reduce BCV, incluzând:
- Politici comprehensive de control al tutunului.
- Taxe pentru reducerea consumului de alimente bogate în grăsimi, zahăr și sare.
- Promovarea mobilității prin plimbări, ciclism, mersul pe jos la și de la serviciu, pentru a crește activitatea fizică.
- Strategii de reducere a consumului nociv de alcool.
- Implementarea alimentației sănătoasă în instituțiile pentru copii.

Toți putem fi Eroii Inimii făcând o promisiune ... prietenilor, familiei, pacienților, angajaților noștri.

Pentru că fiecare bătaie de inima contează!

Recomandări pentru populație

Medicii specialiști vor promova printre populație informații relevante, precum:
Făcând doar câteva mici schimbări în viața noastră, putem trăi cu toții vieți mai lungi, mai bune și mai sănătoase.
Ziua Mondială a Inimii este o ocazie să faci o promisiune ... o promisiune de a găti și de a mânca mai sănătos, de a face mai multe exerciții fizice și de a încuraja copiii să fie mai activi, să spună nu fumatului și să îi ajutați pe cei dragi să se oprească de fumat.
O promisiune simplă pentru inima mea, pentru inima ta, pentru toate inimile noastre:
- Nu consumați băuturi dulci și sucuri de fructe - alegeți în schimb apă sau sucuri neîndulcite.
- Încercați să mâncați câte 5 porții de fructe și legume pe zi - ele pot fi proaspete, înghețate, conservate sau uscate.
- Reduceți consumul de alcool.
- Încercați să limitați produsele alimentare procesate și preambalate care sunt adesea bogate în sare, zahăr și grăsimi.
- Dezvoltați și implementați școlile, care promovează sănătatea.

Promite să devii mai activ
- Faceți cel puțin 30 de minute de activitate fizică, de intensitate moderată, de 5 ori pe săptămână.
- Faceți, activitate fizică viguroasă de cel puțin 75 de minute pe parcursul săptămânii.
- Jocul, mersul pe jos, lucrul în casă, dansul - toate contează!
- Fiți mai activi în fiecare zi – urcați scările, mergeți pe jos sau cu bicicleta, în loc să conduceți.
- Faceți exerciții cu prietenii și familia - veți fi mai motivați și mai distractivi!
Promite să spui nu fumatului
- Este cel mai bun lucru pe care îl faci pentru a-ți îmbunătăți sănătatea inimii.
- În termen de 2 ani de la renunțare, riscul de boală cardiacă coronariană este redus substanțial.
- În decurs de 15 ani, riscul de BCV revine la cel al unui nefumător.
- Expunerea la fumatul pasiv este, de asemenea, o cauză a bolilor de inimă la nefumători.
- Deci, renunțând (sau nu începând în primul rând) - nu numai că îți vei îmbunătăți sănătatea proprie, dar și sănătatea celor din jurul tău.
- Dacă aveți probleme cu abandonul fumatului, cereți sfatul unui profesionist, care furnizează servicii de consiliere la acest subiect.
- Atitudine pozitivă și viață socială activă
- Gândirea pozitivă este benefică pentru sănătatea ta. Nu numai mental, ci și fizic. Oamenii care zâmbesc sunt mai frumoși, îmbătrânesc mai greu și sunt o companie plăcută pentru cei din jur.
- Vizita-ţi medicul înainte să fie nevoie să vă viziteze el pe dumneavoastră. Mergeţi la control regulat, este mai uşor să previi decât să combaţi. În plus un control general la câteva luni este obligatoriu. Recomandăm controlul medical anual de specialitate pentru prevenția bolilor cardiovasculare începând cu vârsta de 30 de ani la bărbați și 40 de ani la femei.
Autoeducarea
- Alt factor care contribuie la o viaţă frumoasă şi sănătoasă este educaţia. Prin autoeducare ne putem îmbunătăţi viaţa. Nu încetaţi să învăţaţi şi să investiţi în dumneavoastră. Astfel veţi fi mai încrezători în forţele proprii, iar asta induce starea de fericire.